A tanulmányok alatti vizsgák célja:
Azon tanulók osztályzatainak megállapítása, akiknek félévi vagy év végi osztályzatait évközi teljesítményük és érdemjegyeik alapján a jogszabályok és az intézmény pedagógiai programja szerint nem lehet meghatározni, illetve a pedagógiai programban meghatározottaknál rövidebb idő alatt (pl. tanév összevonásával) szeretné a követelményeket teljesíteni.
A tanulmányok alatti vizsgán elért eredmény csak akkor támadható meg, ha az intézmény nem a pedagógiai programban meghatározott követelményeket kéri számon, vagy a vizsgáztatás során olyan eljárási hiba történt, amely vélhetőleg a tanuló teljesítményét hátrányosan befolyásolta.
Az osztályozó vizsgát megismételni, eredményén javítani nem lehet. Ha a szabályosan megtartott osztályozó vizsga nem értékelhető, a tanuló javító vizsgát tehet. Ha a javító vizsga eredménye elégtelen, azt a tanuló nem ismételheti meg, tanévet kell ismételnie
Pótló vizsga:
Abban az esetben, ha a tanuló önhibáján kívül nem tudja teljesíteni az osztályozó/különbözeti vizsga követelményeit, a teljes vizsga anyagából, vagy a nem teljesített vizsgarészből – kérelmére – pótló vizsgát tehet. Időpontját egyéni elbírálás alapján az intézményvezető jelöli ki.
Vizsgák szervezése, lebonyolítása:
- Előrehozott osztályozó vizsgát – amennyiben előrehozott érettségi vizsgát kíván tenni a tanuló – az adott évfolyam haladó szintű tananyagából kell tenni
- AZ írásbeli vizsga feladatai az iskola pedagógiai programjában rögzített, adott évfolyamra meghatározott tankönyv/ munkafüzet feladataira és követelményeire épülnek.
- A vizsga reggel 8 óra előtt nem kezdhető, legfeljebb 18 óráig tarthat.
- A tanteremben minden padban egy vizsgázó ülhet.
- A feladatlapot az iskola pecsétjével el kell látni, fel kell tüntetni a tantárgy megnevezését, a tanuló nevét, a dátumot.
- A feladatlap megoldásának ideje maximum 60 perc tantárgyanként.
- Egy vizsgázó egy nap legfeljebb 2 írásbeli vizsgát tehet. A vizsgák között legfeljebb 30 perc pihenőidőt kell biztosítani.
- A vizsgán szótár nem használható, Íróeszközről a vizsgázó gondoskodik.
Szabálytalanságokról és annak következményeiről:
- Ha a vizsgázó szabálytalanságot követ el az írásbeli vizsgán, a felügyelő tanár ezt jegyzőkönyvben rögzíti, felvezeti a feladatlapra, jelenti az intézményvezetőnek, aki kivizsgálja a szabálytalanságot.
- Az írásbeli dolgozatokat a vizsgáztató tanár a szóbeli vizsga időpontjáig piros színnel kijavítja.
- Ha a szaktanár a javítás során észleli, hogy a vizsgázó nem megengedett segédeszközt használt, vagy segítséget vett igénybe, megállapítását rávezeti a feladatlapra és értesíti az intézmény vezetőjét.
- SNI-s, BTMN-s vizsgázó számára az írásbeli feladatok megválaszolására rendelkezésre álló időt legfeljebb 30 perccel meg kell növelni. · SNI-s, BTMN-s vizsgázó írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát tehet az intézményvezető határozata alapján. · SNI-s, BTMN-s vizsgázó a szóbeli vizsgát írásban teheti le az intézményvezető határozata alapján.
A szóbeli vizsga általános szabályai
- Egy napon a vizsgázónak legfeljebb 2 szóbeli vizsga szervezhető.
- A vizsgázónak a vizsga előtt legalább 10 perccel meg kell jelennie. · A vizsgateremben egyidejűleg 1 vizsgázó tartózkodhat.
- A vizsgázó tételt húz.
- A szóbeli vizsgához szükséges segédeszközökről a vizsgáztató tanár gondoskodik.
- A felkészülési idő nincs
- A felelés időtartama 15 percnél nem lehet több.
- A vizsgázó segítség nélkül, önállóan felel.
- A vizsgabizottság tagjai kérdéseket tehetnek fel a tétellel kapcsolatban a vizsgázónak.
- Ha vizsgázó a tétellel kapcsolatban teljes tájékozatlanságot árul el, az elnök egy alkalommal póttételt húzathat.
- Két tantárgy között 15 perc pihenőidőt kell biztosítani.
- Ha a vizsgázónak engedélyezték, hogy írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát tegyen, két vizsgatételt kell húznia.
- A vizsgázók a teremben egymással nem beszélhetnek, egymást nem zavarhatják.
- Szabálytalanság esetén az elnök figyelmezteti a vizsgázót, az elért eredményt megsemmisítheti, a figyelmeztetést a jegyzőkönyvben feltünteti, értesíti az intézményvezetőt.
A vizsgarészek százalékos megoszlása:
Olvasott szöveg értése | 25 |
Nyelvhelyesség | 15 |
Fogalmazás vagy levélírás | 15 |
hallott szöveg értése | 20 |
társalgás, téma kifejtése | 25 |
Százalék % | osztályzat számmal | osztályzat szövegesen |
0-49 | 1 | elégtelen |
50-60 | 2 | elégséges |
61-72 | 3 | közepes |
73-84 | 4 | jó |
85-100 | 5 | jeles |
I. A vizsga részei | |||||||
Írásbeli vizsga | |||||||
időtartama | elérhető pont- szám | Használható segéd- eszközök | nyilvánosság | nyilvánosságra hozás határideje | feladattípusok | ||
60 perc | 60 pont | – | |||||
részei: | Olvasott szöveg értése | 25 | nincs | nem nyilvános | – | · feleletválasztás · igaz/hamis/nem értelmezhető · egymáshoz rendelés · csoportosítás megadott kategóriák szerint · események sorrendbe rakása a szöveg alapján · szövegből kiemelt mellékmondat, mondat, bekezdés helyének azonosítása a szövegben · szöveg részeinek sorrendbe rakása · hiányos szöveg kiegészítése (szavak, kifejezések pótlása előre megadott listából vagy anélkül) · hiányos mondatok kiegészítése a szöveg alapján · rövid választ igénylő nyitott kérdések | |
Fogalmazás vagy levélírás | 20 | nincs | nem nyilvános | – | · rövid, személyes jellegű közlés (üzenet, naplóbejegyzés, blogbejegyzés, internetes hozzászólás) · e-mail · meghívó · magánjellegű vagy intézménynek szóló levél | ||
Nyelvhelyesség | 15 | nincs | nem nyilvános | – | · hiányos mondatok vagy szövegek kiegészítése feleletválasztással (négy válaszlehetőség közül egy helyes kiválasztása) · a szövegből kivett mondatrészlet helyének azonosítása szövegkohéziós eszközök segítségével · hiányos szövegek kiegészítése önállóan vagy előre megadott szókészletből · megadott szavak ragozott alakjainak vagy a belőlük képzett új szavaknak a szövegbe illesztése · szövegtranszformáció a megadott szempontok alapján | ||
hallott szöveg értése | 30 perc | 20 pont | CD lejátszó | · igaz/ hamis/nem értelmezhető · feleletválasztás · egymáshoz rendelés · események sorrendjének megállapítása · nyomtatványok, űrlapok kitöltése · táblázat kitöltése · hiányos mondatok kiegészítése · rövid választ igénylő nyitott kérdések · ténybeli hibák azonosítása, javítása | |||
Szóbeli vizsga | |||||||
időtartama | elérhető pont- szám | Használható segédeszközök | nyilvánosság | nyilvánosságra hozás határideje | feladattípusok | ||
40-45 perc | 40 pont | ||||||
részei: | társalgás, téma kifejtése | 10-15 perc | 20 pont | nyilvános témakörök | A vizsga előtt legalább 60 nappal | 1. a tankönyv olvasmányainak a megbeszélése tanári kérdések alapján 2. az olvasmányokhoz kapcsolódó témakör kifejtése, vélemény nyilvánítás, vagy szituációs gyakorlat |