Miért izgalmas tudósnak lenni?

Professzor dr. Tőkési Károly atomfizikus, iskolánk egykor volt tanulója előadást tartott gimnáziumunkban a fizika iránt érdeklődő 11.  évfolyamos tanítványainknak. A címbéli kérdésre kaphattunk választ Professzor Úrtól, aki rendkívül közvetlenül és lelkesen mutatta be a tudományok hatását életünkre:

Előadásának témája az az alapkutatás. alkalmazott fizika, a mérnöki tudományok kapcsolatáról szólt, betekintést nyújtott napjaink kutatási irányvonalaiba, az aktualitásokba és a saját szakterületének legizgalmasabb kérdéseibe. Különösen izgalmas volt a rövid betekintő
összefoglalója attofizika elméletéről, az idő természetéről, és a fizikai folyamatok számítógépes modellezésének lehetőségeiről.

Elmondta, hogy az alapkutatás célja a világ működésének mélyebb megértése nem feltétlenül az azonnali haszonért, hanem a tudásért. A történelem során sok, ma már hétköznapinak számító technológia (pl. GPS, MRI, internet) alapkutatásokból nőtt ki. Az alkalmazott fizika az alapkutatások eredményeit használja fel konkrét problémák megoldására, technológiák fejlesztésére. Például: az atomfizika alapkutatásai vezettek el az atomenergia felhasználásához, röntgentechnikákhoz, sugárterápiához. Elmagyarázta, hogy az alapkutatás és az alkalmazott fizika egymásra épülnek, alapkutatás nélkül nincs technológiai fejlődés, de az alkalmazások sikerei visszahatnak a kutatásokra is (pl. új eszközök kifejlesztésével).

Előadásával nemcsak felkeltette a diákok érdeklődését a természettudományok, különösen a fizika iránt, hanem segített megérteni, hogy a tudomány nem csak elmélet, hanem a mindennapi élet részévé váló megoldásokat is ad. Bátorította őket a tudományos pálya választására, hiszen megmutatta, hogy a kutatók munkája izgalmas, alkotó és hosszú távon hasznos. Különleges problémákat vetett fel prezentációjában. Az előadás egy fontos üzenetet közvetített: a jövő tudománya a ma kérdéseiből és kíváncsiságából születik. Minden nagy felfedezés azzal kezdődött, hogy valaki feltett egy egyszerű kérdést: „Miért?” vagy „Mi van, ha…?”

Köszönjük előadását, bízunk benne, hogy sokrétű munkája mellett majd visszalátogat hozzánk, megmutatja a tudomány iskolán és  egyetemen túli világát a fiataljainknak.
Chriszt Gyula fizikatanár