A tanulmányok alatti vizsgák célja:
Azon tanulók osztályzatainak megállapítása, akiknek félévi vagy év végi osztályzatait évközi teljesítményük és érdemjegyeik alapján a jogszabályok és az intézmény pedagógiai programja szerint nem lehet meghatározni, illetve a pedagógiai programban meghatározottaknál rövidebb idő alatt (pl. tanév összevonásával) szeretné a követelményeket teljesíteni.
A tanulmányok alatti vizsgán elért eredmény csak akkor támadható meg, ha az intézmény nem a pedagógiai programban meghatározott követelményeket kéri számon, vagy a vizsgáztatás során olyan eljárási hiba történt, amely vélhetőleg a tanuló teljesítményét hátrányosan befolyásolta.
Az osztályozó vizsgát megismételni, eredményén javítani nem lehet. Ha a szabályosan megtartott osztályozó vizsga nem értékelhető, a tanuló javító vizsgát tehet. Ha a javító vizsga eredménye elégtelen, azt a tanuló nem ismételheti meg, tanévet kell ismételnie
Pótló vizsga:
Abban az esetben, ha a tanuló önhibáján kívül nem tudja teljesíteni az osztályozó/különbözeti vizsga követelményeit, a teljes vizsga anyagából, vagy a nem teljesített vizsgarészből – kérelmére – pótló vizsgát tehet. Időpontját egyéni elbírálás alapján az intézményvezető jelöli ki.
Vizsgák szervezése, lebonyolítása:
-
Előrehozott osztályozó vizsgát - amennyiben előrehozott érettségi vizsgát kíván tenni a tanuló - az adott évfolyam haladó szintű tananyagából kell tenni
-
AZ írásbeli vizsga feladatai az iskola pedagógiai programjában rögzített, adott évfolyamra meghatározott tankönyv/ munkafüzet feladataira és követelményeire épülnek.
-
A vizsga reggel 8 óra előtt nem kezdhető, legfeljebb 18 óráig tarthat.
-
A tanteremben minden padban egy vizsgázó ülhet.
-
A feladatlapot az iskola pecsétjével el kell látni, fel kell tüntetni a tantárgy megnevezését, a tanuló nevét, a dátumot.
-
A feladatlap megoldásának ideje maximum 60 perc tantárgyanként.
-
Egy vizsgázó egy nap legfeljebb 2 írásbeli vizsgát tehet. A vizsgák között legfeljebb 30 perc pihenőidőt kell biztosítani.
-
A vizsgán szótár nem használható, Íróeszközről a vizsgázó gondoskodik.
Szabálytalanságokról és annak következményeiről:
-
Ha a vizsgázó szabálytalanságot követ el az írásbeli vizsgán, a felügyelő tanár ezt jegyzőkönyvben rögzíti, felvezeti a feladatlapra, jelenti az intézményvezetőnek, aki kivizsgálja a szabálytalanságot.
-
Az írásbeli dolgozatokat a vizsgáztató tanár a szóbeli vizsga időpontjáig piros színnel kijavítja.
-
Ha a szaktanár a javítás során észleli, hogy a vizsgázó nem megengedett segédeszközt használt, vagy segítséget vett igénybe, megállapítását rávezeti a feladatlapra és értesíti az intézmény vezetőjét.
-
SNI-s, BTMN-s vizsgázó számára az írásbeli feladatok megválaszolására rendelkezésre álló időt legfeljebb 30 perccel meg kell növelni. · SNI-s, BTMN-s vizsgázó írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát tehet az intézményvezető határozata alapján. · SNI-s, BTMN-s vizsgázó a szóbeli vizsgát írásban teheti le az intézményvezető határozata alapján.
A szóbeli vizsga általános szabályai
-
Egy napon a vizsgázónak legfeljebb 2 szóbeli vizsga szervezhető.
-
A vizsgázónak a vizsga előtt legalább 10 perccel meg kell jelennie. · A vizsgateremben egyidejűleg 1 vizsgázó tartózkodhat.
-
A vizsgázó tételt húz.
-
A szóbeli vizsgához szükséges segédeszközökről a vizsgáztató tanár gondoskodik.
-
A felkészülési idő nincs
-
A felelés időtartama 15 percnél nem lehet több.
-
A vizsgázó segítség nélkül, önállóan felel.
-
A vizsgabizottság tagjai kérdéseket tehetnek fel a tétellel kapcsolatban a vizsgázónak.
-
Ha vizsgázó a tétellel kapcsolatban teljes tájékozatlanságot árul el, az elnök egy alkalommal póttételt húzathat.
-
Két tantárgy között 15 perc pihenőidőt kell biztosítani.
-
Ha a vizsgázónak engedélyezték, hogy írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát tegyen, két vizsgatételt kell húznia.
-
A vizsgázók a teremben egymással nem beszélhetnek, egymást nem zavarhatják.
-
Szabálytalanság esetén az elnök figyelmezteti a vizsgázót, az elért eredményt megsemmisítheti, a figyelmeztetést a jegyzőkönyvben feltünteti, értesíti az intézményvezetőt.
A vizsgarészek százalékos megoszlása:
Olvasott szöveg értése |
25 |
Nyelvhelyesség |
15 |
Fogalmazás vagy levélírás |
15 |
hallott szöveg értése |
20 |
társalgás, téma kifejtése |
25 |
Százalék % |
osztályzat számmal |
osztályzat szövegesen |
0-49 |
1 |
elégtelen |
50-60 |
2 |
elégséges |
61-72 |
3 |
közepes |
73-84 |
4 |
jó |
85-100 |
5 |
jeles |
I. A vizsga részei |
|||||||
Írásbeli vizsga |
|||||||
|
|
időtartama |
elérhető pont-szám |
Használható segéd-eszközök |
nyilvánosság |
nyilvánosságra hozás határideje |
feladattípusok |
|
|
60 perc |
60 pont |
|
|
- |
|
részei: |
Olvasott szöveg értése |
|
25 |
nincs |
nem nyilvános |
- |
· feleletválasztás· igaz/hamis/nem értelmezhető· egymáshoz rendelés· csoportosítás megadott kategóriák szerint· események sorrendbe rakása a szöveg alapján· szövegből kiemelt mellékmondat, mondat, bekezdés helyének azonosítása a szövegben· szöveg részeinek sorrendbe rakása· hiányos szöveg kiegészítése (szavak, kifejezések pótlása előre megadott listából vagy anélkül)· hiányos mondatok kiegészítése a szöveg alapján· rövid választ igénylő nyitott kérdések |
|
Fogalmazás vagy levélírás |
|
20 |
nincs |
nem nyilvános |
- |
· rövid, személyes jellegű közlés (üzenet, naplóbejegyzés, blogbejegyzés, internetes hozzászólás)· meghívó· magánjellegű vagy intézménynek szóló levél |
|
Nyelvhelyesség |
|
15 |
nincs |
nem nyilvános |
- |
· hiányos mondatok vagy szövegek kiegészítése feleletválasztással (négy válaszlehetőség közül egy helyes kiválasztása)· a szövegből kivett mondatrészlet helyének azonosítása szövegkohéziós eszközök segítségével· hiányos szövegek kiegészítése önállóan vagy előre megadott szókészletből· megadott szavak ragozott alakjainak vagy a belőlük képzett új szavaknak a szövegbe illesztése· szövegtranszformáció a megadott szempontok alapján |
|
hallott szöveg értése |
30 perc |
20 pont |
CD lejátszó |
|
|
· igaz/ hamis/nem értelmezhető· feleletválasztás· egymáshoz rendelés· események sorrendjének megállapítása· nyomtatványok, űrlapok kitöltése· táblázat kitöltése· hiányos mondatok kiegészítése· rövid választ igénylő nyitott kérdések· ténybeli hibák azonosítása, javítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
Szóbeli vizsga |
|||||||
|
|
időtartama |
elérhető pont-szám |
Használható segédeszközök |
nyilvánosság |
nyilvánosságra hozás határideje |
feladattípusok |
|
|
40-45 perc |
40 pont |
|
|
|
|
részei: |
társalgás,téma kifejtése |
10-15 perc |
20 pont |
|
nyilvános témakörök |
A vizsga előtt legalább 60 nappal |
1. a tankönyv olvasmányainak a megbeszélése tanári kérdések alapján2. az olvasmányokhoz kapcsolódó témakör kifejtése, vélemény nyilvánítás, vagy szituációs gyakorlat |